Waarom vraagt de assistente bij het maken van een afspraak waar ik voor kom?

17 mei 2025  

Wanneer u de huisartsenpraktijk belt krijgt u de assistente aan de telefoon. Zij vraagt u naar de reden dat u belt en stelt een aantal vragen om uw hulpvraag duidelijk te krijgen en om vast te stellen hoeveel spoed erbij is. Dat heet triage.

Het doel van triage is om de urgentie van uw klacht te bepalen, dat wil zeggen hoe dringend uw klacht beoordeeld moet worden door de huisarts. Met behulp van triage krijgen wij een juist beeld van de situatie van u als patiënt en kunnen wij op grond daarvan goede en verantwoorde zorg geven. Daarnaast helpt triëren om de praktijk efficiënt te laten functioneren, de kwaliteit van de zorg te handhaven en de wachttijden tot een minimum te beperken, ondanks de toenemende drukte.

Juiste afspraak, bij de juiste zorgverlener

Het gaat er bij triage dus niet om dat de assistente de diagnose stelt. Wel moet zij een aantal dingen weten om u zo goed mogelijk te kunnen helpen. Ze kan bijvoorbeeld vragen stellen over de klacht waarvoor u belt, waarover u zich ongerust maakt en wat u zelf denkt dat misschien de oorzaak is.

Als de afspraak geen haast heeft, zal de assistente u soms het voorstel doen later in de week te komen. Als u meerdere dingen wilt bespreken of voor een uitgebreider gesprek, zal de assistente een dubbele afspraak voor u maken.

Triage vindt plaats op basis van zorgvuldig opgestelde protocollen. De doktersassistenten zijn opgeleid om triage te verrichten. Uiteraard wordt triage altijd in samenspraak met de huisarts toegepast.